Zbigniew Rudzińsky
Terry Riley
VENI academy ensemble
Marián Lejava, viola
Branislav Dugovič, klarinet
Milan Osadský, akordeón
František Király, klavír
Daniel Matej, objekty, umelecký vedúci
Zbigniew Rudzińsky
Studium na C (1964)
pre ľubovoľné obsadenie
Terry Riley
In C (1964)
pre ľubovoľné obsadenie
študoval skladbu na Štátnej vyššej hudobnej škole vo Varšave v triede Piotra Perkowskeho (1956 – 1962). V rokoch 1965 – 1966 študoval v Paríži a v roku 1971 v Holandsku. Od roku 1976 pedagogicky pôsobil na Hudobnej akadémii Fryderyka Chopina vo Varšave.
Rudzińského Studium na C bolo prvou skladbou, ktorú na svojom zakladajúcom stretnutí hráči VENI ensemble naštudovali a následne uviedli 15. februára 1988 v rámci svojho prvého verejného koncertu v Mozartovej sieni v Bratislave. Studium na C je tzv. otvorená partitúra, ktorej materiál – až na záverečný blok – tvorí jediný tón c – v rôznych oktávových transpozíciách a najrozmanitejšej zvukovo-farebnej a rytmickej artikulácii.
patrí k zakladateľom amerického hudobného minimalizmu. Jeho tvorba ovplyvnila niekoľko generácii amerických aj európskych skladateľov (od jeho rovesníkov po predstaviteľov najmladšej generácie). Rileyho vplyv sa neobmedzil iba na teri-tórium tzv. vážnej hudby, ale rozšíril sa aj na oblasť hudby jazzovej, rockovej a populárnej. "Rileyho hudba", píše Keith Potter, "si našla cestu k hudobníkom celého sveta ako významný hudobný emblém požiadavky novej slobody a perspektívy v oblasti sociálnej, duchovnej, ako aj hudobnej." Jeho skladba In C sa stala "hymnou minimalizmu".
Už v dobe svojho vzniku, v roku 1964, zaujala skladba In C publikum aj odbornú verejnosť. Steve Reich (ďalšia kľúčová postava ameri-ckého hudobného minimalizmu), ktorý na jej predvedení vtedy participoval, sa o nej vyjadril v tom zmysle, že mala veľký podiel na formovaní jeho vlastného kompozičného štýlu. Táto skladba je napísaná na jedinom kuse papiera a jej trvanie sa pri každom uvedení líši v závislosti od toho, koľkí hudobníci ju hrajú a ako dlho opakujú jednotlivé rytmicko-melo-
dické modely, z ktorých je utvorená. Skladba naozaj v mnohom predznačila charakter Rileyho, Reichovej a Glassovej hudby druhej polovice 60. a prvej polovice 70. rokov 20. stor., označovanej (na základe charakteristických znakov, ktoré ju jasne identifikovali) ako minimal, repetitive či pulse music. Podobne ako Rudzińskeho skladba, aj Rileyho In C zohrala vo viac ako dvadsaťročnom vývoji VENI ensemble kľúčovú úlohu, a tak veríme, že jej uvedenie podobne pozitívne predznamená aj históriu nového projektu Veni Academy ensemble.
je projekt, ktorého dlhodobým cieľom je vytvorenie celoslovenského ansámblu so zameraním na interpretáciu hudby 20. a 21. storočia. Iniciátormi tejto myšlienky sú Marián Lejava, Daniel Matej a Ivan Šiller (kľúčoví členovia VENI ensemble), pričom snaha o vytvorenie takéhoto telesa je prirodzeným vyústením ich mnohoročného umeleckého aj pedagogického pôsobenia v oblasti súčasnej hudby a úsilia o jej propagáciu, ako aj vytvorenie dôstoj-ného prostredia pre jej existenciu na Slo-vensku. Projekt VENI academy ensemble je založený na myšlienke dlhodobého pravidelného vzdelávania mladých hudobníkov v oblasti interpretácie súčasnej hudby formou tvorivých dielní, seminárov, letných majstrovských kurzov a rôznych iných interaktívnych podujatí. Želaným vyústením vzdelávacieho procesu v tejto oblasti je vytvorenie dostatočného počtu príležitostí na praktickú aplikáciu osvojených vedomostí a zručností a dlhodobej platformy na ich interpretačnú realizáciu. Projekt VENI academy ensemble vzniká v spolupráci Slovenskej sekcie ISCM s o. z. InMusic, HTF VŠMU, košického konzervatória a Štátnej filharmónie Košice, s perspektívou rozširovania tímu o ďalšie spolupracujúce slovenské aj zahraničné inštitúcie.
Daniel Matej